Джерелами насильства є страх, слабкість, невігластво та неспокій.

~ Один із пунктів етичного принципу Агімса

Don't be afraid

Завжди мене цікавило питання страхів та фобій, бо я більше ніж переконаний, що людина може контролювати свої емоції на всіх рівнях. Звичайно якщо йдеться вже про психологічні розлади, то тут простим роздумом над проблемою не обійдешся. Але психологи твердять, що кожну людину можна зрозуміти, хоч б постаратись.

В дитинстві “мене замкнуло від електроплитки на Землю”, і від тоді я нічого не боюсь. Ех часи були – я тоді відчував себе космонавтом 🙂 Але зараз я не про те.

Основа.
Як кажуть математики, “Що ми маємо за основу?”, а електронщики кажуть “Що в нас на вході?”, а програмісти кажуть “Які в нас є фічі, а які баги?”.

Страх — внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального або передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом.

В теорії диференціальних емоцій К. Изарда страх віднесений до базових емоцій, тобто є природженим емоційним процесом, з генетично заданими фізіологічним компонентом, строго певним мімічним проявом і конкретним суб’єктивним переживанням. Причинами страху вважають реальну або уявну небезпеку. Страх мобілізує організм для реалізації уникаючої поведінки, утікання.

Фобія — є ірраціональним, інтенсивним і постійним страхом щодо певних ситуацій, дій, речей, тварин або людей. Основним симптомом цього розладу є надмірне і необґрунтоване бажання уникнути подразника, що відлякує.

Я про Страх.
Страх в деякій мірі позитивна річ, бо дає нам певні рамки в житті, так би мовити обмежує нас в тих ситуаціях де ми можемо проявити себе надміру і з наслідками для себе (вище вказана цитата дуже точно це пояснює).
Але думаю що в такій мірі Страх нам і не вигідний. Бо він нас обмежує від багатьох інших емоцій – відчуття Небезпеки, відчуття Неочікуваного, Сюрпризу і тд.
Зауважив, що люди які мають занадто страхів, вони ніколи не люблять сюрпризів.
Хоча відносно себе – то я до сюрпризів байдужий, скептичний, і гіпер-спокійний, що збоку виглядає що я їх не люблю, але в деякій мірі мені сюрпризи подобаються. Цей пункт яще буду досліджувати в майбутному.
А люди які обожнюють сюрпризи – дуже відважні персони, дуже інтересні та життєрадісні. Дуже поважаю та захоплююсь такими людьми.

Я про Фобії.
Мені дивно, коли люди мають фобії до того в чому більшість людей впевнені, що боятись не треба.
Яскравий приклад “Страх кінця світу”. Це до того людей доводить, що вони роблять дивні речі, і навіть думати не хочуть про якись раціоналізм. Це і пояснює, що фобія це ІРРАЦІОНАЛЬНЕ. І найдивініше для мене, що людина може позбутись таких фобій сама, але чомусь не хоче над цим попрацювати. Їй легше боятись, ніж “піднапрягти” сіру речовину.

Я про Ризик.
Ризик, Шампанське, а далі ви самі знаєте. Мені імпонує ризик “розумний”. Це коли люди ризикують, бо не мають страху, вони відважні і знають до чого вони йдуть. Більше того вони усвідомлюють, що можуть програти чи можуть стикнутись з проблемами. Вони проводять аналітику можливих ризиків, розробляють потенційні плани виходів з ситуацій. ІМХО, так можна ризикувати 🙂

Людина народжується абсолютно безстрашною.
Дійсно, думаю кожен хто має вже дітей, або просто вміє спостерігати, погодиться, що діти є безстрашні, що є і добре і погано.Крім того, мені трошки незрозуміла ситуація: Дитина НЕОБІЗНАНА – НЕМАЄ страху, а коли доросла людина необізнана – тоді вона має страх. Інтересно було б побачити дитину яка знає про страх і про наслідки 🙂 Бо поки що для мене це Якась дилема.
Для прикладу:
– Малеча на лижах так гасає, що старші люди які ніколи не катались “тихо курят в сторонке”;
– Малеча завжди бзстрашна до природи, до тварин, а дорослі вже знають де може бути небезпека.;
– Просторові обмеження для малечі не існують. Вони можуть спокійно лазити по вікні балкона 5-9 поверху і ще й сміятись.

Як позбутись, і чи можна ?
Я не вірю, що НЕ можна позбутись страху. Це ж просто емоція незнання, емоція коли ти чогось не знаєш, чи щось на тебе нагрянуло таке що ти не очікував, і це тільки тому що ти про це не подумав наперед.

Знання, обізнаність, поінформованість рішає все.

Якщо знаєш куди ти йдеш, по що ти йдеш, на що ти можеш очікувати, які тест кейси можуть бути, виходячи з заданих умов, і так далі. Я завжди готовий до поганих, непердбачуваних подій чи проблем – так легше давати раду ризикам. Готовий я і допзитивних подій, але їх в житт набагато менше.
Це основні принципи якими я керуюсь щоб унеможливити появу страхів.

Я більше ніж впевнений що в мене нема страхів. Хоча …

– Страх мережі 220В. Власне то не страх, то його відсутність …
Спочатку я згадаю, що в дитинстві “мене замкнуло від електроплитки на Землю”. Ех часи були – я тоді відчував себе космонавтом. Але я не про те. Судячи з більшості описів про страхи та фобії, я б мав боятись електрики. Але ні, я успішно отримав першу освіту в цьому напрямі, і коли мені приходилось провіряти наявність напруги то я не боявся руками то пробувати. ОСНОВНЕ тут – знати про ударний рефлекс. Тобто ти спеціально маєш подавати руку до проводу і спеціально забирати потім її. Не дотримавшись цього правила хоча  на далі секунди можна піддатись страху і електрошоку 🙂 ГОЛОВНЕ знати і розуміти ПРИРОДУ і рух електронів.
– Як я подолав страх перед гіпермаркетами (торговими центрами).
Тривіально – я почав більше відвіувати їх. А страх полягав в тому, що мене дуже бентежили невідомі місця, які я ні разу не бачив. Тобто це страх типу “one-time-action” і позбувшись його, я набрав досвіду, як взагалі боротись з страхами. Знанням, тільки ним.
– Страх перед виступами, точніше вже давно відсутність.
Ще один позитивний аргумент в сторону обізнаності – підготовленість. Ще в університеті, багато знайомих казали, що бояться цього, дуже. Я їх не розумів. І коли виступав пару раз, переконався в своєму нерозумінні. Нічого страшного нема – коли виступаєш. Ну протупив, ну помилився, з ким не буває. Ніякого страху не відчував, крім неприємниих відчуттів за людей, які боялись виступати по програмі і підводили мене. Аналогічно перзентаціями, це цілком просто, основне підготуватись гарно.
– Свого часу я замітив за собою страх пропустити тупо автобус чи поїзд.
Він і зараз в мене є. Але в меншій мірі, і можливо це тому, що я почав це трактувати як один із своїх принципів – пунктуальність та вимогливість.
– Страх висоти.
Думаю в більшості це страх є. Коли я на високому мості, особливо коли під ним річка, чи на високих будинках без огорожі відчуваю страх впасти, але й відчуваю потяг туда полетіти 🙂 Звичайно ноги тремтять, і я собі пояснюю, що дурні думки лізуть тобі в голову :). В мене тоді відчуття, що вода тягне до себе, але я усвідомлюю що це не є гуд 🙂

Підсумок:

  • Страхи: Навіть зараз після такого раціонального розкладу можна запитатись – “То чому боятись? Чому допускати страх? Чому не думати про позитив і радість від життя?”. Відповідь одна – якщо не хочеш мати страхів – подивись на них, але так щоб ти вмів їх передбачати. Стань пророком страхів, і тоді тобі вони стануть за роочий матеріал.
  • Фобії: Я можу змиритись якщо страхи вже переросли в фобії, і це вже на рівні хвороби. Тут без лікарів не обійтись. Але якщо людина ще при здоровому глузді, то раджу глянути фобії в корінь, на чому вона базується. Якщо вона на базі Нереального, то треба “гнати її в шию”, треба раціонально подивитись на основу існування таких фобій. Якщо ж це фобія чогось реального, тут складніше. Але все одно позбутись можна.
  • Люди: Вважаю, що люди сильніші ніж ми вважаємо. В нас є прихований потенціал, і нам всім треба його по трошки викопувати. Наступає нова ера нашого існування – ера моралі та надздібностей людини. Почнется в на після 21го грудня 2012 і набере активності десь в 2015му.
  • Я: звичайно не засуджую людей за їх страхи та фобії. Я всільяко стараюсь їм допомогти, зрозуміти і в кращому випадку позбутись страхів. З власного досвіду знаю, що обізнаність про причину страху деяким людям допомагає, дає їм більше впевненості.
  • Дитинство: ІМХО страхи дійсно можут зароджуватись там, і я думаю варто дітей сприймати зразу ж як дорослих, “правильно їх виховувати в соціумі”, бо потім буде пізно.

Що б ще почитати:

  1. Які бувають фобії?
  2. Що таке фобія і як від неї позбавитися?
  3. Чи присутнє у Вас таке явище як фобія?
  4. Чому виникає страх перед публічними виступами?
  5. Інтересне пояснення своєрідного, творчого страху від @Ola_bilo4ka:  “Страх не виправдати сподівань.
