Отож, я таки це зробив – подорож по Балканах #2. Скажу зразу – гарно, мало, хочу ще 🙂

Зараз я в Софії, і крім цього болгарського міста, я ще був в місті Пловдив, ось тут фотки тільки. А також я був в Македонії, ось тут я описав свої думки про Скоп’є.

І цього разу, як я власне і планував ще як тільки приїхав в Болгарію – я продовжую подорожі по Балканах. Хто не знає, в межах мого генеалогічного дослідження, я отримав результати про приналежність мого ДНК до групи народностей, які прийшли з Балканів на терени сучасної території України.
Тож все що мені зараз треба – відчути як живуть балканці, як вони жили, зрозуміти звідки вони прийшли, які історичні події були в період 6000 р. до н.е. по 1600 років н. е. Це цікавий період, і вивчити його тільки користуючись вікіпедією не можливо.

Screenshot 2014-12-29 01.40.31

EN: I think I may create EN version of this post, but meanwhile it’s UA only.

Спробую описати все в простому, доступному та корисному вигляді. Адже коли я готувався до подорожі, оцінив допомогу інтернет ресурсів. Тож, надіюсь нижче описана інформація буде в нагоді комусь. А ні, то ні 🙂 Я описую свої враження, думки, щоб вони були у визначеному місці.

България: София

Транспорт: Спочатку я хотів їхати автобусом з Софії на Белград через Ніш (Сербія також), але взнав що є поїзд, та й відносно дешево.
Ціна поїзду: 44 BGN aka 22 EUR.
Час поїзду: “20:30 GMT+2” – “04:56 GMT+1”. Ніби мав приїхати в 04:56 а приїхав аж в 6 ранку. Вроді і годинники переведені, все одно я так і не зрозумів. Тому краще планувати час з запасом. В мене був план на день побути в місті, тож я не переживав дуже.
Якість поїзду: Я щось був наївно настроєний що приїде німецький Zug з номером 292 – якісний і як німці прописали. Але. По суті то було 2 вагони керовані електропоїздом. І номер поїзду прописали на квитку мені. То вже аж тоді я заспокоївся, що сів в той самий поїзд що треба. Це були типу загальні вагони, без спальних місць (але якщо що то спати можна як на 3ох кріслах типу). Місця по 6 розділені, і якість явно краща ніж Раховоз 🙂 Але блін, як же ж було холодно 🙂
Границя: Калотина (Болгарія) -> Димитровград (Сербія). В поїздах контроль взагалі просто проходить. На сербській частині, попросили відкрити рюкзак, я майже відкрив, вже сказали закривати 🙂 І печатку мені не туди вдарили. Сербія не в Шенген зоні, і в таких випадках здається печатку ставиться на інших сторінках. Так було в мене з Македонією.

Србиjа : Београд – Dec25

Поїзд приїхав в Ніш (Nis), постояв, і вертається назад 🙂 Ну думаю, приїхав називається 🙂 Але глянув на карту залізничних шляхів в Ніші, і зрозумів, що залізнична колія зроблена буквою “Y”. Щось подібно як в Чопі.

Bahn.De.Sofia.Belgrade

Приїхав поїздом, почав шукати розетку на вокзалі, щоб зарядитись – не найшов. До речі це дуже важлива штука. Не у всіх містах, не всі вокзали мають достатньо розеток. Постійно ж в подорожах розряджаються телефони та інші пристрої.

P1280014

Тож я пішов на автовокзал (“автобуска станица”), і там найшов 🙂 зарядився і пішов гуляти по місту.
Детально все описувати не буду, бо то буде дуже довго 🙂 Поставлю тільки пару фоток:

P1280018
P1280097
P1280116
P1280176

Що дійсно запам’яталось це вуличне мистецтво. Дуже багато всяких творінь:
P1280195

В Белграді сходяться дві річки – Дунай і Сава.
P1280267Цікавий регіон – “Тисо-Дунайська низовина” ака “Панонська рівнина”, дуже історичний. Мав нагоду відвідати етнографічний музей. Там була класна історична карта, але це вже тема для мого іншого блогу.

Також звичайно замок
P1280230
Цікаві архітектурні рішення, колись люди робили:
P1280253

Пару голих скульптур 🙂
P1280124
A few shots from iPhone to flickr album
P1280370
P1280341

Дуже мало було часу. Бо день почався дуже туманно (smoggy). І фотографії виходять дуже погано. Пізніше вже було трохи світліше, але день завершився в ~16 годині. Дуже короткий день.
P1280384
P1280393
P1280395

Більше фото тут: Фотки via Picasa/Google або тут: Фотки via Flickr/Yahoo.

Пару сербських слів:

  • polazak – виїзд, відправлення, departure
  • dolazak – прибуття, arrival
  • Здраво – хелло, привіт
  • Не разумем
  • Добро вече
  • Говорите ли енГЛески?
  • Хвала – дякую. Це слово здивувало мене, бо звучить майже як “валла” (Для роздумів: hvallah, vallah, allah, і так далі)
  • Сата – година
  • Дана – день. Цікаво, адже Дана – скорочена імя Богдана.
  • Данас – сьогодні, нині
  • Сада – зараз
  • Дoвиђeњa. Doviđenja – до побачення. Звучить так само як і на польскій.
  • Колико (ово) кошта? ово – це
  • Соба, собу – кімната, кімнату
  • Ложка – кашика
  • Виделка – виљушка
  • Кружка – шоља
  • Пилетином – курятина
  • јајима – яйця
  • Пиринчем – рис
  • Бутера – масло
  • Конобар – офіціант
  • Рачун, молим – рахунок будь-ласка
  • Још једно, молим – ще одно плз
  • Живели – будьмо. Бълг: на здраве
  • Кеса, кесу – пакет, сумка
  • Треба ми … – мені треба …
  • Кишобран – парасоля
  • Ja сам украјински држављанин – я українець.
  • Goveđa supa (Consommé)
  • Teleća čorba (veal ragout soup)
  • Jagnjeća čorba (lamb ragout soup)
  • Krompir – potato
  • Народно позориште – народний театр 🙂

Додаткові витрати: Taxi: 450RSD (4 EUR), Туалет 30RSD (0.25 EUR) але мені вийшло 35 , бо туалетний менеджер блін, видав мені копійками здачу з 40 динарів, а я вже потім порахував, що там 5 динарів не стає.

Hrvatska : Загреб – Dec26

Транспорт: Поїзд “21:30 GMT+1” – “04:28 GMT+1”, але прийшов він ну максимум 5:45 (по місцевому часу). Не розумію як bahn.de site формує ті години. І на границі довго не були.
Ціна поїзду: 24EUR (купляв в Белграді, бо в Софії мені не могли продати наперед. В динарах це 3015 RSD. Добре що карточку вони приймали, бо динарів я виміняти ще не міг.)
Якість поїзду: Уявіть собі купе але з прозорими дверима. Уявіть собі купе але з 3ма місцями, сидячими. Комфортний вагон, але ж квитки сидячі, тому він по рівню як загальний вагон. Це 2 клас. А перший то напевно дуже шикарний. Цей поїзд вже був занадто теплий. Я і вікно відкрив і двері, все одно така жара була, що здається мені якісь галюцинації снились 🙂 Але загрівся хоча б.

Bahn.De.Belgrade.Zagreb

Границя: Товарнік (Хорватія). Така гарна дівчина поставила мені штамп в паспорті – вхідний штамп, в Хорватію 🙂 Питалась куди їду, чи маю валюту. Вона так швидко все зробила, що я не встиг оговтатись 🙂

Приїхав я на вокзал, вийшов а там видно що вночі був дощ, не багато але все ж таки – свіжо.
P1280412

Буквально недалеко від вокзалу зустрів таку круглу споруду.  І по периметру були зелені насадження, а на їх верхівках куски хліба, І то так глобально всюди.
P1280419

Перше що дійсно побачив зразу то світлі шпилі католицького типу. Вони були як орієнтири в темну ранкову пору.
P1280422Поки було темно, я пішов на автовокзал, не далеко від жд. Купив білет до Сараєво.

Треба було бачити як я бронював хостел для Сараєво будучи в Загребі на авто вокзалі, під ялинкою 🙂 Бо тільки там була розетка, в якій вже була включена гірлянда і ще 2 вільні місця. Тож мені не було вибору, як тільки сісти під ялинку, і користуватись вільним wi-fi Загребу і забронювати хостел на booking.com.

Якась старша хорватка сказала на свої мові, що вона б до такого варіанту не догадалась (я її зрозумів, але повторити б не зміг) 🙂 А я їй на англ. мові сказав, що інших розеток я не бачу, а мені треба зарядитись.

Ще одна дивина Загребу, в них там певні місця місту мають загально доступний wi-fi “Zagreb gard”.

Як я підключився на вокзалі, так ходячи по місті, час від часу появлявся зв’язок 🙂 Це я розумію, європейський крок.

Наступне що здивувало, я геть не очікував побачити гори, та ще й засніжені та ще й так близько. Ну майже як в Софії.
P1280439
P1280440

Цікава церква св. Марка з дахом, на якому є герби – цікаве архітектурне рішення.
P1280446

Була там свого роду гора, ну так підвищення, і там була якась не то мікро фортеця, я вже не пригадую. То ж я пішов туди. Ніби підйом не високий, але я замучився (чи то сонний був, чи то просто багато ходив в Белграді). Прийшов, а там закрито. Потинявся навколо, 9 дійшла, прийшов, а мені кажуть, перший поверх відкритий, а решту вони не знають як відкрити, бо то інша людина закріплена за тим. Я пішов далі. Ну їх, чекати ще хз скільки. Вийшов на панорамний вигляд міста. Шпилі такі магічні:
P1280453

Потім мене заманили ті гори. Точніше краєвид. Здалеку, крізь дерева, я бачив гарні засніжені білі дерева, які вперто відбивались від сонця. То ж я пішов вгору і вгору. Пройшов парки довгий, дійшов до іншого, а там дерев ще стало більше, що я фотографувати і не мав що. Вернувся в центр 😦 Але по дорозі таки вдалось побачити ті гори:
P1280460

P1280464

Потім я поїхав на точку де сходяться всі трамваї. Звідти поїхав 2им до району в Загребі, майже на краю міста, де є одна мечеть в місті. Ну принаймні я бачив на карті тільки одну.
P1280488Дивно було, бо там я бачив спортивних хлопців, не мусульманської зовнішності, які підходили до споруди час від часу. А пізніше, я бачив і старших мусульман на шикарних машинах. І в 12 годині почалась молитва, але знову, як і в Скопє, не встигав я від початку до кінця то прослухати нормально. Надіюсь на Істанбул, там маю точно попасти вчасно.

Що мені сподобалось і заплутало, так це площа “Єлачича” – власне головне місце в Загребі.
P1280491

Трамвай ходить в обидві сторони біля цієї площі, і коли я вже їхав на вокзал, телефон вже розрядився, я сів на той що треба трамвай але в іншу сторону – туди де сходяться всі трамваї, але то не вокзал 🙂 Я ж блін і куни підрахував, щоб не лишались, і на маєш тобі така епічна поразка власного мозку. Тож мусів знімати 100 кун з АТМ-у (а меншого номіналу в банкоматі не давало), при умові що мені треба було всього 1.80 куни на трамвай назад до вокзалу. Я вже не пам’ятаю як я ті куни витратив 🙂 Подарунки купив ще до того.

Загалом відчуття міста як не балканського, а більше польського типу. Класні будиночки, багато різних кафешок на тісних вуличках, ну майже як Львів 🙂

Щось дивне в мене з кунами сталось. Я щось геть втратив рахунок де я їх витратив 🙂 Таке враження що загубив. 😦

Пару хорватських слів:

  • polasci – виїзд, відправлення (майже як по-сербськи)
  • dolasci – приїзд, прибуття (майже як по-сербськи)
  • tisuću – 1000 (принаймні я першу мову побачив, що каже на тисячу майже як тисяча а не хиляда)
  • Dobar dan.
  • Koliko košta ???
  • Koldovora – станція, вокзал
  • Vlak – поїзд
  • Hvala – дякую
  • Do viđenja – до побачення (звучить як польске).

Більше Фото тут: Picasa/Google+ або Flickr.

Bosna i Hercegovina : Sarajevo – Dec27

До поїздки, я нічого не знав про Боснію. Зокрема Сараєво пригадується що була війна в них коли я був в школі. Тепер це відбудоване місто, новітнє.


Транспорт:
Автобус Zagreb, 16:45 – Sarajevo 23:00 200 HKR (24 EUR).
Якщо комусь треба, тут розклади інших автобусів.
Якість автобуса: Тісновато 🙂 поспати толком не можливо.
Границя:
Додаткові витрати: Sarajevo taxi 10EUR (~20BAM).
Ціна хостела: 9.92 EUR aka 19:40 BAM. Карточка знову виручає.

Я вночі приїхав, і взяв таксі до хостелу Franz Ferdinand, бо сил чекати на можливий трамвай вже не було. До речі, таксист думав, що я австралієць 🙂 Ну що ж таке – то іспанець то австралієць, чому ж таксисти не впізнають в мені українця? Може то моя англійська? 🙂
Прийшов, поселили в такий “номер” (фото не моє):

Після душу впав на ліжко і заснув. Ліжко таки магічна штука, відчуття дійсно підзарядки на наступний день. І добре що забронював хостел на це день, інакше був би замучений ще більше.

Сніданок входить в ціну хостела, але власне що було: яйця щоб піджарити чи зварити самому, сік, молоко, чай, кава, хліб, джем. Власне ХОСТЕЛ бейбі – всі це знають. Що мені  в хостелах подобається, це спілкування з людьми коли дійсно є час і бажання за сніданком чи вечерею. Цього разу, в такі от кухні (фото не моє):

побесідував з дівчиною з штатів. Вона з чоловіком подорожує вже 3 місяць по Європі. Як же я їм по-білому заздрю, і тому що такі двоє найшлись, і тому що подорожують і ще й працюють (вона ретейлер він веб програміст). Поки вона рано щось на ноуті робила, чоловік катався на лижах. Так в Сараєво є гірськолижний курорт (фотка не моя).

Я коли виходив з хостела, то мені дали карту міста, класна така, інформативна, правда папір дуже тоненький, що буквально один сніг і тій карті гаплик. Але там є така мапа майже як оця:

Дуже вигідно орієнтуватись по місту, маючи таку мапу. Звичайно гугл і епл мапс в телефоні є, але такі карти щось мають інше, мають більше контакту з реальністю, з людьми.

Отож вийшов я з хостела, і догадайтесь що? Знову побачив багато мечетей. Ця балканська ознака ніяк не дає мені змиритись що балканці то південні слов’яни. Як і в Скопє, тут є дві частини міста – Старе місто “Baščaršija” aka old town і центральна частина міста aka down town. Цей центр дійсно dwon (внизу), бо старе місто в горі, і саме там багато мечетей.
P1280508

P1280512

Погода була холодна, сніжна але сонячна, чим не радість для туриста. Правда ранок все одно був туманний в далині (якщо дивитись чи фоткати).
P1280535

Власне рано я зразу вирішив поїхати на автовокзал і купити квиток до Ніш-а. Сів на трамвай і поїхав на жд вокзал. І геть чисто забув, що мені треба інший автовокзал. Адже базовий вокзал видає квитки на одні напрями, на Європу точніше. А є в Сараєво ще автовокзал Східний – “Istocno Sarajevo”.
P1280525

На краю міста, класно видно якусь із 3 гір:
P1280529

Якщо глянути на карту, то приїхав я в Сараєво в точці А (центр міста, вокзал), потім поїхав в хостел точка Б (старе місто), потім вернувся назад в точку А (нове місто, вокзал), а потім з допомогою водія трамвая добрався до точки В – Східний автовокзал (він власне підвіз мене 3 зупинки, і не взяв гроші)

Screenshot 2014-12-30 03.43.46Як бачимо великий крюк дороги. А все тому, що навпростець не вийде, там Сербія і гори 🙂 Отака от географія, і люди в ній живуть вже давно. Масштаби не великі, бо приблизно за 30-40 хв між кінцями можна добратись.

Не знав, що мусульманські могили роблять з двома шпилями. Догадуюсь щоб відрізняти де голова а де ноги. P1280555

До речі тих цвинтарів багато. Буквально між будинками, і люди собі живуть не бояться. Молодці, чого ж боятись – свої люди під боком, “завжди є з ким помовчати”.
P1280561
P1280575
P1280584

А це до речі за деревами, будується або сцена або якийсь прототип амфітеатру:
P1280582

Шкода, що там був дим і туман, а то ця б фотографія була дуже класною:
P1280592

Але нічого, зате є така:
P1280603
і така:
P1280570
Власне, найвища точка міста –
P1280629

Інше:
P1280650
P1280656

Цікаво, що пивоварня збудована в тому ж стилі що і церква:
P1280663
P1280667

Зараз це майже б було богохульство, а колись, монах на цьому бізнес на прожиття робили. Наскільки я знаю 🙂

P1280678
P1280685

А тут, біля церкви є і тренажери, і мега-шахмати:
P1280684
P1280686
P1280693
Не знав, що мінарети в ночі світяться. В Сараєво замітив тільки двоє. І до речі, я не сфотографував ще дві мечеті з двома мінаретами. Теж новинка для мене – в живу не бачив ніколи. Вони якось мені більш синхронними виглядаю, злагодженими, гармонійними. А ще бачу в інтернеті, що є 4-мінаретні мечеті. Точно треба їхати в Істанбул – там має бути їх ще більше 🙂 Лиш би мне в полон якась Роксолана там не взяла, а то всяке буває 🙂

Більше Фото тут: Пікаса або Флікр

БиХ: Сараєво -> Србиja: Ніш – Dec27/Dec28

Автобус “за Ниш” як кажуть боснійці, в значенні “до міста Ніш” коштував мені 47BAM aka 24EUR.
Вже на останні боснійські копійки купив їди в дорогу і поїхав в Ніш.
Час: 18:00 – 03:50 (мав приїхати).

IMG_4790

Що варто зауважити: автобус виїхав з автовоказлу, і десь на пів дорозі я зрозумів, що то буде пересадка, але не до кінця зрозумів чому. До їхали до Пала (Pale), і там вже пересіли на більший автобус. Правда холодний на початку був, страх.

Границя: між Visegrad/Krema – Вардиште (Vardiste)

Србиja: Ніш -> България: Софія – Dec29

Але приїхав біля 4 ранку. І це добре що був час на купівлю іншого квитка на Софію.
Ціна автобуса: Карточкою розрахувався, бо динарів вже не мав і міняти не мав потреби. 1350RSD (11 EUR).
Час автобуса: 04: 30 – 09:30.

Границя: Kalotina. Так було тепло а автобусів вже, і заставили кожного вийти з паспортами на провірку. Жіночка якась не зрозуміла попалась. Побачила що український паспорт, питалась на рос мові – куди їду, чи маю я візу 🙂 я вже хотів засміятись, але стримався, сказав маю 🙂 Вона далі питає – Мадярську? Я кажу ні, Словацька, see next page. Вона погортала, усміхнулась з реченням мол “бачу в Болгарію знову їдете, сподобалось ?!”. Мені нічого не лишалось як посміхнутись у відповідь. А вона “впечатліла” мені печатку і сказала “Всьо харашо”.

Здається то було біля Нішу, по дорозі, були гори, і там всі вершини з каменю, і з низу всі були підсвічені. Отак от туристичну зону тримають.

Приїхав автобус в Софію здається трохи швидше. Але вже не пам’ятаю точно. Але коли я прийшов додому, то перевід годинника змінився з 9.ХХ на 10.ХХ. Блін і зрозумій ці часові зони, всюди по різному рахують.

Все, нарешті я вродив цей пост 🙂

До речі підрахував ціну, виходить десь біля 160 євро (ну макс 170), на 1 людину, 3 міста, 3 дні. Я не знаю чи це дорого чи дешево. Просто хотів, зробив, і це добре. Але якщо хтось скаже щось в коментарях, буду вдячний.

Висновки

  • Хотів розблокувати кредобанк картку для певних країн. Подзвонив витравив на пустих дзвінках біля 100 грн. Виявляється тільки Болгарія заблокована була. А всі решту балканські держави вільні. Ну не тупа система в Кредобанку? Ну де взнати
  • В період Осінь-Зима краще не подорожувати 🙂
  • Але якщо подорожувати, то брати завжди з собою плед, бо і автобуси і поїзди бувають ну дуже холодні.
  • Одного дня таки мало на одне місто. Почав думати я про це після відвідання Любліна і Варшави. Після того, я ще довго плутав в якому ж місті було то чи інше, що я згадував. Яке б місто мале не було, 2 дня дуже нормально. Ну може винятком в мене було Скоп’є, бо я його здається за день 3 пази обійшов 🙂
  • Хорватія є членом ЄС. Сербія, Боснія ні.Це я до того, що на Балканах, навіть враховуючи їхню подібність, та ілліризм в минулому, враховуючи Югославський період, всі вони різні і живуть різним життям.
  • Взнав, що якщо їхати в Пріштину (Косово) то треба попадати спочатку в Сербію, бо серби в Косово можуть на границі вимахуватись, і не пускати.

Потенційні плани

  • Найближчі плани: Істанбул (Турція).
  • Потім може Греція, там родичі живуть, може в січні якось сконтактую.
  • По опису цікавим має бути місто Novi sad (Сербія).  При нагоді спробую завітати туди коли буду подорожувати в напрямі Оршова (Румунія), там є цікава мега камяна споруда Децибала)- Любляна (Словенія).
  • Румунія – Словенія (Любляна) – Хорватія (Кнін, по опису це перші землі де формувалась Динарська народність) – Хорватія (Дубровник) – Будва (Чорногорія) – Тірана (Албанія) – Пріштина (Косово/Сербія, але тут ще треба подумати, бо можуть не пустити) – Ниш – Софія.
  • І так далі 🙂

Ресурси

Мобільні програми

  • Triposo програмка для туристів. Номер 1 в моєму списку
  • Rome2Rio – інша програмка, дуже інформативна, проста. Працює онлайн також: http://www.rome2rio.com
  • Couchsurfing
  • DB Navigator
  • Booking.com

Bus info/Автобуси:

Train/Поїзди

Цікаві описи інших туристів:

Інше:

Фото:

