Коли дивлюсь глобально на своє життя, то воно мені подобається. Я більшість речей маю тому, що хотів, тому що подобалось щось робити. І це мене в житті найбільше мотивує. Але коли аналізую з погляду, як життя має бути, то стає безвихідно депресивно, трохи страшно. Тож ставлячи собі питання – “Як треба жити? Так як людина хоче? Чи так як треба?” я спробував класифікувати інтереси в житті, свої зацікавленості, речі якими я займаюсь і речі, які я вважаю потрібно займатись.

interests_scatter

Спочатку, я думав написати, як еволюціонували інтереси кількісно, з роками. Але, тепер, коли мені вже більше років, деякі інтереси вже давно не актуальні. Тож я вирішив написати своєрідну класифікацію у формі графіка-діаграми, з метою пошуку пріоритетів. Таким чином, аналізуючи інтереси я хочу побачити, що є дійсно важливо в житті.

Базова якісна шкала – це два напрями інтересів:

  • х” напрям – Інтереси, які потрібні в житті, чи вимагаються/очікуються суспільством, речі які я так чи інакше роблю, але не завжди то мене тішить чи тим більше мотивує.
  • у” напрям – інтереси, які я хочу в житті, якими мені цікаво займатись, те що мене дійсно мотивує в житті, і дає позитивні емоції.

Базова кількісна шкала графіку – двовимірна полярна, в стилі -10 / +10. Тобто 10 це найвища степінь “бажання” чи “потреби”. “0” вважається нейтральним відчуттям до інтересу, типу “що є, що нема, однаково”.

Таким чином, формуються 4 базові квадранти (і в моєму випадку нумерація квадрантів як і в базовій системі геометричних координат):

  1. (х+: треба, у+: хочу)
  2. (х-: не треба, у+: хочу)
  3. (х-: не треба, у-: не хочу)
  4. (х+: треба, у-: не хочу)

 

1 Квадрант (ТРЕБА, ХОЧУ)

Подорожі. Хочу, але не завжди є час. Постійні подорожі виснажують. Витрата грошей, але то того варте. Світ побачити треба. В 2016му році я стартував окремий блог, для опису моїх подорожей – “Подорожник“.

Цікавить мене в першу чергу історія всіх Релігій. Але я не є ревним послідовником Християнства, тим більше не фанатиком інших релігій. Деколи вважаю, що треба дотримуватись релігійних засад, адже це своєрідні суспільні правила життя, в деяких речах я дуже критичний і згадую про масонів і “всесвітній заговор”, а в деяких я прихильник тої чи іншої релігії. Тема складна, і про неї я маю чернетку в блозі, яку готую вже біля 3-ох років 🙂

Книжки для мене більше як річ. Гарно оформлена, з цікавим вмістом завжди приверне мою увагу. Я не завжди читаю книжки. Коли читаю, то на початку, коли купив. Але мене завжди тішить думка, що я маю книги, які ще треба дочитати, чи можна прочитати ще раз – пройти в уяві ті історії знову. Ось планую купити вже другу книгу на польській мові, і таким чином і мову продовжую вчити і щось корисного взнаю. Книга про “мистецтво лєнюхованя або нічогороблення” Ульріха Шнабеля.

2 Квадрант (НЕ ТРЕБА, ХОЧУ)

Англійську дуже люблю і вона мені потрібна як на роботі так і для особистого розвитку. Польська мова мені подобається як мова, також потрібна частково для роботи, але більше потрібна для генеалогічно-історично-етимологічного дослідження. Латинь “я бы выучил только за то”, що нею написані записи в метричних книгах, особливо в католицьких. Німецьку мову я вчив в школі, в коледжі і в університеті, але не мав практичного досвіду з Німецькою. А потім я закохався в Англійську. Також на німецькій мові є ряд метричних записів в архівах. Зокрема в австрійських архівах, куди я рано чи пізно поїду (чи почну фазу австрійського/німецького онлайн дослідження). Більше про мою зацікавленість мовами на мовленнєвому блозі “Poly Jazyk” (стаття “How I Got Addicted To English“).

Група “Генеалогія/Родовід, Етимологія/Прізвища” це базові інтереси, якими я цікавлюсь ще з 2003го року. В 2011му році, ці інтереси повністю заволоділи мною, адже тоді я відкрив для себе “архівну фазу” дослідження. А вже в 2014-му я стартував досліджувати ДНК для підтвердження ряду генеалогічних гіпотез. І таким чином в моєму житті появилась Генетика. Як інтерес це цікаво, складно, але не практично, бо нічого раціонального з того я не матиму, крім втрати часу і задоволення. Планую вивчити хоча б базові речі з програмування ДНК, біо-компютери і так далі. Більше про дослідження в цьому напрямі я пишу в блозі LUND-IA-K.

Дивно з “Історією“, бо в школі, я не надавав переваги цьому предмету.  Я звідусіль чув, що історія це брехня, що там важко віднайти правду. Але пройшли роки, і з кожним днем історичні нюанси все більше мене затягують. Я хочу знати все, але не стає часу, та і швидше за все не треба то в житті практично. Ну хіба науковцем бути.

Мені цікава була географія в школі. Я годинами вдивлявся в паперові карти світу. Цікаво було уявляти, як воно все реально виглядає. З появою Інтернету, Google Earth практично географія як така мною не використовується, але Картографія мені в певній мірі цікава. Але то радше для мого дослідження. Тому я вивчаю різні карти Європи, порівнюю історію держав, аналізую стан Українських земель в ті часи, і таким чином, це дає мені загальне уявлення про часи 1000-1900 років.

Блоги. Почалось з того, що я мав багато думок, але не мав порядку в голові. Почав їх писати, розвивати, розділяти на тематики. Мені подобається викладати думки в тексті загалом. І так появився блог “N! Думок”. Хочу писати, але не завжди є час. Тобто завжди або робота або щось з вищим пріоритетом. Більше про історію моїх блогів, можна почитати тут.

Музика: Слухаючи, завжди мене мотивує, додає драйву. Деколи на роботі треба щоб від шуму людей, а деколи не треба, бо відволікає коли треба щось серйозно обдумати. Більше про то що я слухаю, на профілі Soundcloud або профілі Mixcloud.
Музика: Писати про стилі електронної музики, блог – один із інтересів. В 2013-му році пробув писати для блогу Inspired. Цікаво, але крім задоволення нічого мені не приносить.
Музика: СтворюватиOvertone (Collaborative Programmable Music). Хочу посередньо, адже мені цікава і електронна музика і програмування. Надихає. Але знову ж таки, як генетика – не практична мені, щоб потім крім задоволення мати ще й прибутки, треба більше досвіду і харизми і бажання бізнесу. А ще я не маю музичної освіти, хоча не боюсь її вивчити. Мені здається що відчуття ритму в мене є. Ключовим тут може стати розвиток ClojureScript мови програмування та фреймворку Overtone, на якому я планую програмувати/писати музику.

Я виокремив Роботу, як окремий інтерес, і тут маю на увазі процес створення програмного забезпечення. В моєму випадку це інтернет сайти. Але я дуже прискіпливий в процесі роботи. Я дуже вимогливий як до себе так і до інших. Мені їсти не дай, а дай по програмувати, і про Agile/SCRUM поговорити. Усвідомлюю, що я забагато часу віддаюсь роботі, і на фоні інших людей виглядаю “дурним” – бо де так люди працюють багато і ще й віддано і ще й грошей за то не вимагають дуже. Ключовим в моєму відношенні до роботи, це якість, відповідальність. Більше про робочі нюанси, я пишу в блозі Work’n’Me.

Під словом/інтересом Комп’ютер, маю на увазі той факт, що крім того, що я на роботі з ним працюю, я і решту свого часу проводжу за комп’ютером. Читаю різні статті, про Новітні технології – як не тільки як інструмент для мої роботи, а й просто для загальної обізнаності. Я час від часу читаю про новинки, цікавлюсь науковими основами технології, щось можливо буду використовувати на роботі в майбутньому. Але що дійсно мені цікаво, це різні скрипти для Linux на bash. Можливо і не тільки bash, а й perl чи якась інша мова програмування. Але суть в тому, що мені подобається визначеність, простота, доступність. Ще один приклад також і з JavaScript є – Grunt.JS vs. Gulp.JS. Grunt більше конфігураційний, тобто вимагає написання коду в стилі конфігурації певних речей наперед визначеними опціями, параметрами, а Gulp подібний звичайно, але там вже свобода більша, і там треба писати більше коду, який нагадує дійсно програмування. Тобто якщо підсумувати, то мені подобається визначене програмування, а не хаотичне.

Десь з 2008го року, я цікавлюсь астрологією. Не так всією наукою чи історією чи суперечками відносно псевдо-науки, але тільки Зодіаком. І не так гороскопом, а як власним спостереженням за людьми. Багато подібностей вже доказані мною, ряд інших ще потрібно доказати, потрібно більше фактів, більше знайомств, більше експериментів.

Також майже на тому рівні я моя зацікавленість у Фізіогноміці. Давно слідкую за обличчями людей, цікаво передбачати речі, вгадувати думки, порівнювати. В житті, мені допомагає визначати якість людей. Поки що помилок дуже мало. Якщо ви бачили серіал Теорія Брехні (Lie To Me), то такими речами я займався ще до того серіалу, але не на такому рівні звичайно.

Філософія мене цікавила ще з університету. Але це радше стиль мислення, світогляд. Психологія цікавить в більших сферах. Я в тому не спеціаліст, але статті читаю з “відкритим ротом”. Особливо цікаве сфера дослідження снів. Записую їх вже з 2008-го року, є певні думки, аналітика як формувати сни, але поки що нічого стабільного, щоб описувати в блозі.

3 Квадрант (НЕ ТРЕБА, НЕ ХОЧУ)

Фотографіями мені цікаво займатись. Тепер з цифровими технологіями, це просто. Але деколи “мене не вистачає” на всі ті “дрібнички мистецтва фотографії”. Тому є як є. Загалом подобається запам’ятовувати природу, цікаві ракурси, цікаві об’єкти.

Французьку я б вивчав, якби тільки виявився вільний час або потреба. Але я не маю сильного бажання. Та й не дуже треба поки що в моєму житі.

Політика. Мені цікаві речі, які відбуваються в Україні, в інших державах. Але в певний момент, “я ситий по горло”, і тоді моя зацікавленість пропадає. Вагома капля це бюрократія, хабарі та просте небажання людей до вдосконалення.

Бізнес. Зовсім не хочу, але може треба, бо то доросле ніби життя. Всі чимось займаються, на чомусь гроші заробляють. А я живу тільки для себе і для свого задоволення. Цікавлюсь всякими глобальними ідеалістичними речами, а не матеріалістичними в цьому житті.

Окремо виділив інтерес до Менеджменту, керування людьми. Той менеджмент, який я всюди бачу, і всі кажуть що це норма, мене дратує. Я маю ряд максималістських думок в цій темі, і згодом напишу в блозі про роботу. Бо думки переважно робочі, але з психологічно/філософським напрямом.

4 Квадрант (ТРЕБА, НЕ ХОЧУ)

Деколи мені подобається щось приготувати на кухні. Точніше, мені то не складно, і тому я без проблем собі зготую, якщо захочу. Часто дивуюсь, як чоловіки аргументують одруження, бо тому що в них руки не з того місця, щоб приготувати омлет, і тому вони одружуються. То не мій варіант. Сам зготую і нагодую, як треба буде. Мені цікава інформація про їду, здорове харчування, різні продукти, де краще купити, і так далі. Але я часто лінуюсь то все робити. І в ситуації, коли я б був одружений, я дійсно б зацінив відданість жінки до всіх цих речей. Ну але не в стилі “Ти такий сякий не цікавишся, мушу за тебе все сама”. Ну але й на самих “жіночих салатах” я довго не проживу. М’ясо то головне. 🙂

Усвідомлюю, що треба дуже дбати про Здоров’я, але я не хочу, не ціную.

І окремим пунктом Ранкові пробіжки, бо це мінімум, який я хочу і на який я можу спромогтись, але і то важко. Бо ранковий сон для мене важливіший 🙂

Машину. Чесно, не дуже хочу, бо не відчуваю внутрішнього бажання. Я не маю “жажды скорости”. Але коли в село їду автобусами, тоді згадую свої думки, і кажу собі, що все – купляю машину. Поки що не дуже треба, але коли буде сім’я, діти тоді буде треба. Я поки що балансую, чи лінуюсь, чи байдикую, якось так.

Іншу квартиру. Не дуже хочу, але здалось би.

Будинок побудувати в селі мені втовкмачували довший час. Але я вирішив, що в цьому житті я сам собі господар, і вирішую як мені жити.

Одружитись. Не дуже зараз ще хочу, але люди кажуть, що вже давно треба.

 

Не моє (квадрант 3 / квадрант 4)

Вважаю, що слід хоча б коротко згадати інтереси, які мені не цікаві, але так чи інакше я з ними перетинаюсь. Я їх не показав на діаграмі, адже вони майже всі в одному секторі (Не хочу, Не треба).

Я не граю в ігри, ніколи не затягувало мене і тепер не цікавить. Але часто стикаюсь з поняттям, що істинний програміст, то такий собі ігроман, який по ночах “шпіляє” в Доту, чи Лінєйку, чи якусь стратегію чи іншу стрілялку. Я до того всього абсолютно пасивний.

Аналогічно з футболом, де я не бачу сенсу, і не хочу в то влізати. Але працюю в такій сфері, де люди або мають футбол за хоббі, або “під Пиво” – як спосіб відпочинку.

Десь на тому рівні спорт загалом. Тобто я не відчуваю бажання займатись якимось конкретним видом, чи ходити в  качалку щоб сформувати тіло, м’язи. Я не відчуваю суті в спортивних змаганнях, олімпіадах, чемпіонатах.

Машини, механіка, швидкість, перегони, і так далі – знову ж таки – не моє. І знову ж таки, не маю бажання.

Якщо проаналізувати вище вказані інтереси, то загальне в мене по відношенню до них – відсутність бажання адреналіну, відчуття суперництва, відсутність бажання перемоги. Останні дослідження генетиків, вказують, що є ген азарту. Мій ДНК тест на разі не в змозі дати повну відповідь.  Дослідження в процесі.

Хоча вертаючись до інтересів, які мені подобаються, то з спорту – так це катання на сноуборді ну чи лижах. Ці два види мені добре. Час від часу займаюсь, але то явно не хоббі, радше проста зацікавленість.

І що далі?

Ніби проаналізував. Але багато інтересів, чисто керуються моїм бажанням. Тому, щоб придавити в собі егоїзм, я пішов далі – я вирішив “перемішати” дану матрицю інтересів і “посортувати” її так, як радять досвідчені дослідники Time/Activity/Priority Management.

Посортовано по розміру “Хочу”

interests_want

Посортовано по розміру “Треба”

interests_need

 

Інфографіка, яка вибудовувалась довший час в моїй голові так чи інакше базувалась на базі певних візуалізацій:

  • Звичайний час, та декартові координати (вище описана діаграма).
  • Звичайний графік типу scatter plot (ще коли я працював з MATLAB, такий графік мені подобався найбільше),
  • Eithenhover method” – 4 квадранти пріоритетів в задачах – “The 4-Quadrant Task Prioritising Model” aka “Urgent/Not Urgent vs. Important/Not” граф.
  • Ще раз згадана вище система, в інтерпретації від Stephen R. Covey, коли читав книгу “7 звичок успішних людей“. В певній мірі, дана система, дуже часто зветься вже по імені “Covey Graph”.
  • Як Time Management Graph, адже я мав нагоду керувати командою людей, і такі 4 квадранти дійсно допомагали мені розкладати задачі на кожен день. І тому я собі друкував на А4 кожного дня, де аналізував задачі з попереднього дня.
  • SWOT Analysys. Також 4-квадрантна система, але з аналітикою складових “strengths, weaknesses, opportunities, and threats”.
  • Поняття композиції, декомпозиції, refactoring  та “метод відсіювання полови”, які дають мені базове розуміння для аналітики, порівняння ти формування висновків.

 

І ось що вийшло, якщо виставити мої інтереси по категоріях “Важливо/Не важливо” і “Терміново/Не терміново”. Система координат вже інша, не плутати з попередньою.

interests_priority_matrix

 

Висновки

  1. В моєму психоаналітичному сенсі “Інтереси, які я хочу, займають більший пріоритет в моєму житті ніж інтереси, які треба виконувати”.
  2. Перш за все, ще складаючи всю цю класифікацію, я задавався питанням, – “А що мені більше подобається? Що я більше хочу?”. І це вже був перший крок до декомпозиції інтересів, для наступного SWOT-like аналізу.
  3. Границі між “Хочу/Не хочу” і “Треба/Не треба” деколи дуже розмиті, тому я сам не можу собі чітко сказати, настільки точно по шкалі -10/+10 той чи інший інтерес. Тому я припускаю, що похибка -/+ 2 пункти, адже бувають випадки, коли порівнюєш, співставляєш, і в процесі народжується істина.
  4. Коли готував графік, то усвідомив, що
    • я однаково хочу машину і квартиру.
    • мені що одружитись що дбати про своє здоров’я однаково пофігу.
    • подорожі я все таки вважаю, що потрібні, хоча суспільство може вважати навпаки.
    • я дійсно вважаю, що подорожі мені більше потрібні ніж побудувати будинок.
    • цікаво вийшло, що я вважаю потребу в релігії і їді однаково. Яскраво доказує, що людина фізіологічно однаково хоче “хліба і видовищ”. “І до Канта не ходи” 🙂
    • багато речей в моїх інтересах абсолютно не потрібні, але мені вони дуже подобаються, свого роду антагонізм існування.

 

Отож, декопмозиція моїх “Хочу/Не хочу” vs. “Треба/Не треба” через призму раціональних пріоритетів життя в суспільстві показує, що мені треба робити далі. Тепер треба побороти емоційний рівень і небажання робити те, що хтось каже. Постараюсь описати емоційну складову, в одному із наступних постів. Планую випустити трилогію думок про емоції.

Джерела

PS. Код

Щоб зробити графічні матеріали для даної статті, я як програміст використав свій досвід та бажання. З точки зору Time Management я ефективно використав час, і як кажуть, “вбив двох зайців одним пострілом”я і в D3.JS/C3.JS розібрався краще по ходу підготовки статті, і корисний матеріал собі сформував. Код розміщений на CodePen ресурсі. Пізніше, можливо розширю і закину на GitHub.

