Інтернет Емоції

Смайли – механізм обмеження балакучих людей. І я вважаю, що вони корисно впливають на суспільство.

 

Здається все просто, побачив, вибрав, натиснув. Але насправді ні – все дуже багатозначно, і люди по-різному сприймають та реагують.

 

Для початку, щоб люди, які “не в темі” не заплутались в термінах, які я нижче можу використати, довідка з вікіпедії:

  • Смайлсма́йлик (від англ. smiley — «мордочка, пичка», або smile — «усмішка»), також емотико́н, емогра́ма (англ. emoticon) — схематичне зображення людського обличчя, що використовується для передачі емоцій.
  • Еmoji (емодзіемоджі, від яп.  — картинка і 文字 — знак, символ; яп. вимова [emodʑi]) — особлива мова ідеограм і смайлів, які широко використовують в електронних повідомленнях та на сторінках сайтів.
  • Іко́нка (від англ. icon), піктогра́ма (від лат. pictus — мальований і грец. γράμμα — письмовий знак, риска, лінія), значо́к (зменшене від знак) — елемент графічного інтерфейсу, невелике зображення, що репрезентує застосунокфайлтекувікно, компонент ОС, пристрій тощо.

Від себе, як програміста, додам, що хронологічно, спочатку були текстові смайлики, які легко кодувались певними символами з доступних на клавіатурі до комп’ютера. Потім поняття смайлів розширили емоджі, бо могли відображати емоції графічно, і це вже відкрило дууууже великий простір для фантазії як і клієнтів так і програмістів/дизайнерів (особливо коли на базі поставленого смайлика, який білий/жовтий, люди почали писати, що це расизм, і тоді очільники компанії введи “кольорові” обличчя та “кольорові” пальці та інші “кольорові емоджі”. Технічно, деякі емоджі закодовані під специфічні символи але деякі потребують конкретного дизайні у вигляді файлу. Різні терміни використовуються в різних контекстах.

 

А тепер детальніше про мої думки та спостереження.

Нижче наведені смайли це приклад базових з Facebook-а. Моя думка, не мусить бути правильною для всіх, бо для когось іншого той чи інший смайл може інтерпретуватись по-своєму. Але будучи програмістом, розуміючи природу соціальних мереж, аналізуючи дані з багатьох система та порівнюючи поведінку людей в Інтернеті, бачу закономірності, бачу шаблони поведінки.

 

Like / “Подобається”

В більшості випадків, це найбільш популярний смайл, і відображає багато різних емоцій, але майже завжди є нейтральним.

  • Коли подобається текст, фото, коментар, посилання. Суперечливим є факт наявності лайка, який є позитивним в більшості, якщо текст/статті/інформація наприклад про щось негативне. Наприклад стаття про вбивство депутата. Ніби новина погана (бо ж людина померла), але той депутат всім в печінках сидів, і добре, лайк. Мораль – не завжди люди лайкають тому, що очевидно.
  • Люди часто не читають текст і лайкають (“їм подобається”) саме фото.
  • В ситуації коментарів, коли багато є в гілці, то смайл “Лайк” виражає ніби як завершення дискусії.
  • Також, коли хтось пише в повідомленнях особистих, чи коментарях, то ставлячи простий “Лайк”, особисто мені хочеться дати знак тій людині, що я прочитав, побачив, але не буду писати більше, така свого роду форма зворотного зв’язку.
  • Також стикався з точкою зору, що люди ставлять простий “Смайл”, бо аналізуючи, що ніхто не поставив, то хоча та людина поставить. Не знаю чи це прояв наївності, чи необізнаності з суттю поширення інформації, чи з нерозумінням що є статистика відносно вподобання інтернет-ресурсів і як це важливо для автора.
  • В негативному забарвленні, “Лайк” це сучасний інструмент маніпуляції свідомості людей, а точніше наприклад передвиборчого електорату чи наприклад якоїсь відомої персони.
  • В крайніх випадках, негативного забарвлення, я ставлю лайк з думкою “Ну ладно троль… на тобі лайка, і заткнися, бо як буду писати текст, то будеш “смердіти своїми словами” ще більше…”.
  • Або ще гірша форма (з точки зору “соціально справедливості”), коли “просять” поставити лайк, під власним або чиїмось постом, або “прикриваючись” дітьми, або щось тому роді. Це корупція, виражаючись політично (і я не розумію, коли українці так голослівно виражаються проти корупції у владі а у власному житті роблять маленькі але також корумповані кроки).

 

Love / “У захваті” / “Любов”

  • Виражає, найбільший вияв згоди з текстом, чи думкою людини або велике захоплення фотографією (чи то вигляду чи навіть собаки чи кота чи їди).
  • Але, варто додати, що поняття “любов”, а точніше символ серця, часто асоціюється з емоцією “любові”, і вже та емоція несе в собі характер психологічний та суб’єктивний (любов, це коли ми віддані чомусь і пристрасні відносно чогось чи когось). Смачну їду неможливо любити, це технічно некоректно, їжа подобається. Текст написаний кимось, чи опубліковане фото також не можна любити, фото не викликає емоцію любові, фото “подобається”. Ну але не все так однозначно. І власне тому смайл “Love/Любов” і появився.
  • І дійсно, є звичайно випадки, наївно, романтично, позитивно налаштованих людей, які “пхають” це смайл майже всюди.
  • Я дуже рідко його використовую, бо дуже рідко відчуваю “любов” до чогось чи до когось (якщо вже на то пішло…). Якось навіть деколи соромлюсь вживати той смайл. А якщо й використовую, то у випадках де дійсно тексту чи фото дуже порушують мої почуття чи ідеологічні бачення, переконання. Таку ж поведінку бачу в інших людей.
  • Проте, я також виражаю цим смайлом своє захоплення жіночою красою: в офіційних публікаціях в більшості випадків відноситься до обличчя, чи гарного вигляду, а в неофіційних – відносно гарних біологічних параметрів тієї чи іншої жінки. Такий смайл заміщає моє бажання жінки, з якою теоретично я б не проти… яку я теоретично я не проти… і так далі… Деякі знайомі це знають, деякі дивуються, деякі видаляють.

 

Haha / “Ха-Ха”

  • В першу чергу, хочу додати, що колись в ICQ був смайл ROFL – Rolling On The Floor Laughing, що в перекладі –  “так смішно, що валяюсь на підлозі…” чи якось так. В сучасності Інтернету, смайл “мігрував” в коротшу і теж часто вживану форму LOL – Laughing Out Loud – “голосно сміятись”. Деколи можна написати просто так “xD” чи навіть саму букву D і це буде знаком саме цієї людської емоції, яка викликана інформацією в Інтернеті.
  • Ну смішно і смішно, що тут додати. Правда знову ж таки, бувають випадки, коли наприклад автор додає фото жінки, з гарними грудьми, в напів оголеному стані, і якийсь придурок вирішить відреагувати смайлом haha, а суть тексту під фото про рак грудей в жінок, що вже дуже НЕ смішно. І то є складність – люди читайте спочатку текст, а потім дивіться на фото, а краще ігноруйте фото коли є текст, бо в таких випадках фото – це інструмент привернення уваги (кожен SMM-щик вам то краще пояснить ніж я).

 

Wow / “Овва”

  • Реакція під таким смайликом теж не потребує пояснення. Вражаючий текст, неймовірно шокуюче фото, посилання на статтю/відео/щось інше, що викликає здивування.
  • Але може бути двозначність, якщо хтось здивується бо йому то звучить “позитивним” здивуванням а комусь негативним. Наприклад, “Порошенко відвідав квартиру Зеленського, де вони напились” – хтось подумає, що це неймовірно дивна історія, і вона позитивна, бо нарешті вони п’яні реально, а хтось інший здивується, бо ярий фанат свого кандидата, і негативізм буде в сторону іншого. І так далі… Все відносно.

 

Sad / “Сумно”

  • Всі ситуації, які однозначно сумні теоретично не повинні викликати двозначностей, і смайл сам за себе говорить.
  • Але, яскравим прикладом є приклад смерті людей, коли стаття чи текст чи фото передає про це інформативно, то емоційно це може сприйматись неоднозначно. Хтось “вподобає” сам факт, що людина поділилась цією інформацією. Хтось дійсно засумує за померлою людиною, чи тому що ситуація погана.
  • Хтось дійсно “засумує”, що її собака нещодавно пережила операцію, і на фотографії того не видно, але текстом автор про це пише, а хтось “тицьне” смайл “Love” чи простий “Лайк”, що автора введе в ступор.

 

Angry / “Злість”

  • Теж рідко вживаю, здається ніколи не вживав. Ну може десь один раз, про який я давно забув. І зауважте, мусять бути ситуації в моєму житті, які викликають злість. Правда? Так, але я притримуюсь теорії, що поширення емоції творять такі ж самі. Тому я вважаю, що якщо когось злить, що дороги погані, що влада ніяка, що то, що те, то я радше буду мовчати, або щось робити, ніж просто виявляти свою злість смайлом.
  • Інша сторона медалі – вже відома нам відносність. Наприклад, автор відомого порталу відносно новин в державі, опрацював факти, сформував статтю, гарно написав, по суті, без пафосу, без популізму. Стаття мені подобається  – Лайк. Пише по змісту про погані дороги, про те, як крадуть гроші, про те і про те… І мене мало б злити правда? Але ж ні – бо злість це руйнівна емоція, вона має бути мінімальною в людей, щоб вижити. Тому я вважаю, що по кожній погані/злій ситуації, які я вже бачив в житті я вже “відізлився”, і тепер немає сенсу під кожним подібним постом злитись знову. Тим більше, якщо я не впливаю на ситуацію.

 

Care / “Тримаймося”

Свого роду “бонус” від Фейсбука.

Буквально як з’явилась пандемія COVID19, Фейсбук додав новий смайл до базового набору – Care (в перекладі з англ. – турбота чи турбуватись, але в перекладі Фейсбука – “Тримаймося” – “сумний смайлик, який тримає серце в руках”.

Варто додати, що такий смайл/емоджі тепер більш чіткіше допоможе людям виражати смуток після смертей. На що колись люди реагували “Сумним” смайлом.

І ще додам, що був дуже здивований, що в Інтернет обговореннях настільки тупо люди жартували над цим смайлом та фактом, що Фейсбук додав його.

 

 

Інше…

  • Деякі люди вважають, що на Фейсбуці придався би смайл “Dislike” {дізлайк} – “Не подобається”. Але вже багато часу, і програмісти то не роблять, бо власники компанії знають, що це неоднозначно. Щось мені як в сні здається що то колись в старій версії на дуже короткий час було.
  • В Ютюбі крім “Лайк”-у є також “Dislike”, і як очікувалось це контроверсійна річ. Наприклад, коли відео про щось погане але автор вклав зусилля зробити відео, збирав статистику, робив фото та відео, витратив біля місяця часу. І одні люди можуть натиснути лайк, додаючи коментар “гарна робота”, “дякую що зібрав все разом”, а інші можуть “ДізЛайк”, бо їм не подобається той факт, що ті “погані речі” відбуваються в суспільстві. Тобто одним може сподобатись факт праці автора, якість відео, оформлення, а іншим суть, зміст, причина створення відео. І тут не можливо навіть сперечатись, бо кожен по-своєму має рацію.
  • До 2015-го в Твіттері була іконка Favorite (“Улюблене”, чи якось так). Довший час користувачі не могли звикнути з використанням саме такої форми. Бо виглядало то як п’ятикутна зірка, і дійсно підходило до поняття “додати в закладки “Улюблене””, що дійсно більшість робили, бо хороші твіти хотілось мати в окремому списку, щоб потім повернутись перечитати. Але люди почали дуже активно “тицяти” ту іконку/кнопку, що почало бути масовим вираженням емоції “вподобання” твіту. На що Твіттер потім таки замінив іконку на сердечко. І тепер іконка могла зватись емоджі, бо несла під собою підтекст емоційний.
  • Карти від Гугл, мають таке поняття як додати чи зберегти в “Улюблені”, мається на увазі місця на карті, маркери, до списку улюблених. Проблема не велика, але трохи заплутує, адже графічно відображається сердечком, про зо я згадував, це ж не “любов”, це ж навіть не “в захваті”…
  • Microsoft має свій продукт для повідомлень, груп, дзвінків – Teams називається. І там теж подібна “стрічка смайликів“, але вони з’являються як тільки проведеш мишкою. І часто буває, що випадково можна вибрати смайл до коментаря, який не по суті. І особливо це актуально, коли випадковий смайл “Злість”, що може образити автора.

 

Висновок

Не всі Інтернет платформи продумують суть та умови використання смайликів (іконок) на їх сайтах. І поки що, Фейсбук, запропонував хоча би градацію базових “Інтернет Емоцій”, що не пройшло без проблем, але хоча би допомогло чіткіше відображати людські емоції в Інтернеті.

Але також не всі люди однаково сприймають суть смайлів, не реагують однаково, як то очікувалось дизайнерами та програмістами смайликів, іконок, емоджі і загалом “програмування емоції” тільки на початковій стадії. Майбутнє за Штучним Інтелектом – там буде більш чітка і ширша картина.

 

Ресурси / Джерела

 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.